الأحد، 27 نوفمبر 2011

( التمويل المالي )financial funding)1 Part I )




شركات التمويل المالي هل تبني المجتمع أم تدمر  المجتمع
Finance companies, the financial community to adopt it or destroy the community

Part I الجزء الاول  --
الاقتصاد  .. المحاسبة ( التمويل المالي )
قد يسأل البعض ما هو السبب الذي جعلني أخوض في بحور الاقتصاد والتمويل   المالي في المجتمعات . اسبب باختصار هي ألصدفه التي قادتني للحوار مع أختي وبعض الأصدقاء  الرائعين الذي أضافوا لي الكثير من ألمعارف منها هذا العلم  فقد قادتني وأركبتني في مركبها بجمال حروفها وسعة صدرها ومخزون عقلها المستنير بما به من ودرر .
ما هو الأصل  الذي يستند عليه المشرعون  في الاقتصاد  والتمويل المالي . لقد لاحظت حسب فهمي البسيط بأنهم يستندون على حديث الرسول صلى الله عليه وسلم  في حادثة تلقيح النخل(0 إن كان شيئا من أمر دنياكم فشأنكم به وان كان من أمور دينكم فالي ))ومن هنا  ننطلق بمفهومنا بان الدين الإسلامي يدعو الإنسان المسلم لاستخدام  العقل  للوصول إلى أفضل التطبيقات  لهذا الشرع  في الدنيا,ويعتبر شيخ الإسلام بن تيمية .رحمة الله علية .من أوسع  ألأئمة توسع في المعاملات الاقتصادية وتمويل المالية أو السلعويه إن جاز لي التعبير بهذا الفظ . حيث قال (( إن الدين ما شرعه الله ،والحرام ما حرمه الله ,والأصل في  هذا  انه لا يحرم على الناس من المعاملات التي يحتاجون إليها  إلا ما دل الكتاب والسنة عل تحريمه ، كما لا يشرع لهم من العبادات التي  يتقربون بها  إلى الله إلا مدل الكتاب والسنة على شرعه)) بما إن هذا الواقع  الاقتصادي للمسلمين  والمعطيات المالية والإنتاجية  لا تشابه الواقع الشرقي والغربي .وهنا حدث لبس وغلط كبيرين استغله بعض  المفكرين والمشرعين  بي استيراد الأفكار والأنظمة والسياسات  الخارجية بغض النظر عن توافقها مع الدين الإسلامي أو توافقه وهذا سبب مزيد من التخبط  في تجارب الغير والي التبعيه المطلقة للقوى العالمية التي استوردت منها هذه الأفكار حيث انه كان يجب على أولائك من الأخذ منها بما يفيد ويتطابق مع التشريع اللاهي بصفته ضام لجميع الرسالات  والقوانين البشرية منذ   إن خلق الله البشرية .وعليه نقول بان المسلمون  يلزمهم من يمتلكون  القدرات على التصنيف  للمشاكل ومعرفة سبل مواجهتها بالإضافة إلى تقدير نتائجها ومعالجة أثارها الناتجة من  هذه المعاملات الاقتصادية وتموينية المالية .ويجب إن يكوون  أولائك المتخصصون  يستطيعون تصنيف  كل المجالات العلمية والتطبيقية خاصة والإنسانية بكافة جوانبها . دون إن يتأثر بأحد أو يميلون لأحد . بل يتجولوا  بفكر حر لا يوقف  تقدمهم  للوصول إلى الهدف المنشود من التمويل وطرقة وأهدافه . وهذا بلا شك إن  الالتزام به يحمي  التعاليم الإسلامية ويحافظ على  شخصيتها من خلال مواكبتها للتطور الحضاري في العالم وتحجز مكانها  بين الأمم في تميزها بتقديم ما يمكن من التنمية وتطور المجتمع .
ولندخل إلي الموضوع وبعمق بسيط يسمح لنا بالفهم . لماذا نريد الاستثمار والتمويل المالي الشرعي  بحسب النظام الإسلامي ؟

- الجواب لأننا باختصار لا نريد التعامل (بربا)ا. وهذا جواب تقليدي في نظري ونظر الأغلبية من المتخصصين في الاقتصاد والمحاسبة التمويلية المالية.
والفاهمين بتفسير الشريعة . لأنه لم يعد يجدي ولا يفي بالغرض لأنه حد من رؤيتنا  في هذا المجال وجعلنا ننظر للأشياء بصورة منقوصة . وهذا مثال سنأخذه  للتوضيح . وهو عن اليابان . إن اليابان قد وصلت نسبة الفائدة التمويلية إلي نسبة الصفر , فهل يعني هذا أن اليابان  أصبح يتبع  المعايير الشرعية الإسلامية ,وانه  أفضل الأسس في الاقتصاد وتمويل المالي  بالطبع ؟ الجواب في حرفين هما (لا) .
إن تفاعلنا مع هذه المتغيرات في الاقتصاد الذي يعتمد على التمويل المالي يجب إن يكون  ايجابي وجازما ,
وعليه تكون إجابتنا عن السؤال السابق ؟
هي : إن الاستثمار الإسلامي  المالي  بموجب الأحكام الشرعية مطلوب لأسباب تعدد قنوات الاستثمار الاقتصادي  ومنافعه التي  تصل للفرد والمجتمع كافة , وليس لكونه نقيض( لربا) .هذا الجواب يكون أدق واشمل  لماذا لا ن متطلباتنا  وأهدافنا التنموية  هي التي تحدد مطلبنا من النظام المنشود.
وهذا يقودنا إلي التنبيه وتوضيح إن الأنظمة الإسلامية عندا الاعتماد عليها  وإقرار قواعدها  يجب إن يدعمها النص الشرعي , لخدمة الأمة الإسلامية  وتحقيق مصالحها .آخذه  بالاعتبار مقاصد الشريعة وروح الإسلام عند التطبيق ,ويكون المنطلق  والفعل نابعين  من تحقيق مصلحه  خاصة وعامة للمجتمع .وليسا ردة فعل على الأنظمة (الربويه) .ومن هنا  وأخاطب  دارسين أو طلاب   علم الاقتصاد بجميع فروعه .وجنسيهما الأنثوي وذكوري انتم من يقع على عاتقكم المحافظة على هذه المبادئ الإسلامية. بتوضيح, والعمل بالممارسة أو تقديم الاستشارات . يجب علينا إن نعيد انطلاق حضارتنا على  الأسس التي سبقنا إليها أسلافنا حتى وصلوا  بالأمة إلى قمة العلم والحضارة ,

وهذه الأسس هي الاعتماد على النص الشرعي مع العقل ,و التجربة المستمدة من.التقيد بالعمل بشريعة الإسلامية,مع وجوب حسن الاستماع والإتباع والاقتداء بالسنة الشريفة , وعمل لصحابة رسول الله  صلى الله علية وسلم,  ومع التطوير ضمن المعاير والضوابط الشرعية , لقد سمعنا مقولة إن الإسلام صالح لتطبيق في كل زمان ومكان .وواجهة هذه المقولة الكثير من المعارضين المسلمين  .ماذا نقول لهم نقول لهم لا فقد أخطأتم بل انه صالح في كل زمان ومكان  ولنتعامل به على جميع الظروف ومؤثراتها أو مسببات وجودها .وهذا واضح في الكتاب وسنه .ودعوني هنا انقل لكم قول الغزالي    (( فالداعي إلى  محض تقليد مع عزل العقل بالكلية  جاهل , والمكتفي بمجرد العقل  عن أنوار القران وألسنه مغرور ))  وهذا أمر  صريح وواضح لان الإسلام  نظم  حركة البشر  ضمن  حرية تكفل الإسلام بحمايتها ضمن  حدود وضوابط معينه .فكيف لا يكون الإسلام صالح لتطبيق في كل مكان وزمان وهو شرع منزل من  خالق الكون بأكمله,  ويضم جميع الرسالات  السماوية السابقة وهو خاتمتها .إلي قدوم يوم القيامة

Finance companies, the financial community to adopt it or destroy the community

-Part I الجزء الاول  --

.The economy .. Accounting (financial funding)
Some may ask what is the reason that made me go into the seas of Economics and Finance in the financial communities. Short, a reason is the chance that led me to dialogue with my sister and some wonderful friends who added me a lot of knowledge of this science has led me and Erkptna Mrkpha in the beauty of her letters, capacity and reserves, including enlightened mind and the treasures of it.
What is the origin, which is based upon lawmakers in the economy and financial funding. I noticed as I understand simple as relying on the hadeeth of the Prophet peace be upon him, in an incident vaccination Nakhl (0 if something is your world Vhonkm him and to matters of religion Valley)) and here we go our concept that Islam calls for the Muslim to use the mind to reach the the best applications for this al-Shara in this world, and is Shaykh al-Islam Ibn Taymiyah.'s mercy be upon him. imams of the largest expansion in economic transactions and the financing or financial Asalauah that I may express this walrus. He said ((The religion which Allaah has prescribed, and what is haraam is forbidden by God, and the basis for this is that it does not deprive the people of the transactions that they need to only that which is indicated the book and the year at haraam, and is not prescribed to them acts of worship that draw closer to God only medal book and Sunni laws)) Since this economic reality of the Muslim and financial data and productivity do not resemble reality the east and west. and here happened to wear the wrong major exploited by some intellectuals and lawmakers my import ideas, systems and foreign policies, regardless of their compatibility with the Islamic religion or compatible and this caused more confusion in the experience of others and to the absolute subordination to the forces of global imports of these ideas as it should have Oolaik of taking them to the benefit of and in conformity with the legislation fiddler as a retractor for all divine and human laws since God created mankind. and we say that the Muslims they need to have the capacity rating of the problems and find out ways to address them in addition to assessing and addressing the consequences resulting from those raised by the economic transactions and financial rations. must be Akwon Oolaik classification specialists can all scientific fields and applied in particular and humanity in all its aspects. Without affecting one or tend to any one.Roam free, but thinking does not stop their progress to reach the objective of financing and methods and objectives. This is no doubt that the commitment by the teachings of Islam protects and preserves the character by adapting to the evolution of civilization in the world and book their place among the nations in the excellence that can provide development and the development of society.

To enter deeply into the subject and allows us a simple understanding. Why do we want investment and financial funding, according to the Islamic regime legitimate?
- Short answer is because we do not want to deal (prep) a. The traditional answer to this, in my view and the view of the majority of specialists in economics, accounting, financial funding.
Alvahmin and the interpretation of Sharia. Because it no longer works and does not meet the purpose for that end of our vision in this area and made us look for things that are incomplete. This is an example Snakhzh for clarification. Which is about Japan. Japan has reached the proportion of interest rate financing to zero, does this mean that Japan has followed the standards of the Islamic Shari'a, and it's the best fundamentals in the economy and the financial funding of course? The answer in two characters are (not).
The interaction with these variables in the economy, which depends on the financial funding should be positive and empathic,
So be our answer to the previous question?
Are: The Islamic Investment Financial under the legal provisions required for reasons of multiple channels of economic investment and benefits up to the individual and society as a whole, and not because it is contrary to (the Lord). The answer is more accurate and more comprehensive Why not n our requirements and goals of development are determined by our demand of the system desired.
This leads us to the alert and to clarify that the regulations of the Islamic Anda reliable and approve the rules must be supported by the text is legitimate, to serve the Islamic nation and to achieve their interests. Taking into account the purposes of the law and the spirit of Islam when the application, and have in mind and act Nabaan to achieve a particular interest and the general community. And not a reaction to the regulations (usury). It is here and address the students, or students of economics in all its branches. The masculine and feminine genders it is you who is on you to maintain the Islamic principles. Clarify, and work practice or consultancy.We must re-launch of our civilization on the foundations that our predecessors have outdone them until they reached the nation to the top of science and civilization,
These grounds are relying on the text legitimate with the mind, and experience derived from. Adherence to work law of the Islamic, with the necessity of good listening and to follow and emulate Year noble, and the work of the Companions of the Messenger of Allah peace be upon him, and with the development within the calibrator and controls of legality, we have heard the argument that Islam valid for application in all the time and place. The interface of this statement a lot of opponents of the Muslims. What can we say they say they do not have sinned, but he was in favor of every time and place we are dealing with all the circumstances and influences or causes of existence. This is clear in the book and age. Let me here convey to you said Al-Ghazali ((Valdai to pure tradition with the isolation of the mind altogether ignorant, and-sufficient as soon as the mind lights Koran and the Sunna cocky)) and this is clear and explicit, because Islam organized movement of people within the freedom to ensure that Islam is protected within the limits and certain controls. How not Islam is valid for application in everywhere and anytime he started home from the Creator of the universe as a whole, and includes all previous divine messages a conclusion. come to the Day of Resurrection.

ليست هناك تعليقات: