الأحد، 27 نوفمبر 2011

شركات التمويل المالي هل تبني المجتمع أم تدمره)2(


 الاسهم وتمويل Share and financing
شركات التمويل المالي هل تبني المجتمع أم تدمر  المجتمع
Finance companies, the financial community to adopt it or destroy the community

الجزء الثاني- Part 2

وأما سبب الأهمية بدراسة وتطبيق واثبات  هذا المنهج الذي لا يتطلب إثباته  جهد كبير إنما العمل به يتطلب جهد فائق للوصول إلي  الأهداف المطلوبة  في الدنيا والآخرة, .هو التغيرات الحديثة في اقتصاديات الدول الإسلامية خاصة .وذلك بسبب رغبتها بالاعتماد على نظام السوق والتوجه نحو الخصخصة, والعولمة, ولليبرالية المالية , ومن جهة  أخرى ظهور ما يسمى بصحوة الإسلامية  في تلك البلدان الإسلامية  وهذا أعطى دافعا قوي لطلب الاستثمار الإسلامي الشرعي . وهذا في ظاهرة أمر جميل ورائعة هي  العودة للحضارة الإسلامية بالمفهوم الذي ذكرناه سابقا في قول الغزالي . ولكن لم يطبق هذا النظام بل كان عبارة عن شعارات اتخذتها شركات توظيف الأموال وشركات التمويل المالية,  سواء بصفه فردية أو شركات معلنه أو شراكات  خاصة . والقد واكب هذا النمو التخطيط الغير  واعي ,وغيبة المسؤولية الاجتماعية,  وانعدام الرؤيا المستقبلية  في الإدارة  السياسية 

والاقتصادية  وهنا يجب إن لا نتعجب بأن هذه الشركات كانت تخالف في أعمالها  المبادئ الشرعية الإسلامية , بل حتى القوانين الوضعية المراعية لتلك الإجراءات .,
ألان وبعد إن شرحت الفكرة عن التمويل والاستثمارات المالية وأثرها على الاقتصاد . دعوني اختصر الأمر بتوضيح في الفرق بين النظام الإسلامي ونظام الوضعي .الأول المشروع والأخر ألربوي .
1 – الاقتصاد الإسلامي في التمويل المالي ممثل في المصارف الإسلامية فان رسالتها الأساسية  ليست التمويل فقط, بل هي تتعد ذلك فهي لتنمية وتحقيقها لنمو الاقتصادي .وهذا يقتضي تحقيق الاستثمار المباشر وطويل الأجل ,
2 – القسم الثاني الذي وصفناه بالربوي : وممثلة  المصارف التجارية الربويه فهي تسعى دائما إلى استعادة  أصل المال مع الفائدة, و دون أي اهتمام بنتيجة الاستثمار الخاص لذلك المال ,أي إن المقترض من هذه الشركات المالية أو المصارف التجارية وما يكون على نحويهما .لا بد وان يسدد المال مع فائدته  دون النظر .هل حقق هذا التمويل المالي للمشروع  ربح أو خسارة .وهذا ما يسميه الشرع الإسلامي (ربا).

+ دعوني هنا أعزائي إن  أتحدث عن هذين الفرقين بصورة مجملة ,
لو عملت الشركات والقنوات الاستثمارية في مجال التمويل المالي , لكان بوسعها تشغيل هذه الأموال في مشروعات اقتصادية يشكرهم عليها المجتمع . وتكون المؤسسات المالية الإسلامية بعيدة عن تهجم المغرضين الذين ينسبون  عدم مواكبة النظام الإسلامي في التمويل الاقتصادي المالي  للنمو والتطور .وهذا يؤذي بلاشك الإسلام, وينفر الناس منه, ويعين على إعاقة التطبيق الحقيقي لمبادئه .
ومما لا شك به إن الوعاء الاستثماري الأمثل لتوظيف الأموال  يكمن في المصارف الإسلامية التي تستثمر أموالها في المشروعات الإنتاجية بشكل مباشر ,.وهذا يخالف فكرة المصارف الربويه لتي تعتمد بشكل  واسع  في تحقيق الإيرادات عن طريق التمويل المالي للمشروعات دون أن يكون لها أي نسبة  ملكية فيها, أو تحمل المخاطرة الاستثمارية , وهنا نشاءت  المطالبة للمصارف الإسلامية إن تكون خط الدفاع الأول  في مواجهة العولمة , بتركيزها على الاستثمار المحلي المباشر واعتمادها على مبدأ الهندسة المالية لتطوير الأدوات المالية التي متلائم الاستثمارات الاقتصادية الإسلامية في كافة جوانبها التنموية .
__ وبطبع لابد  أن يواجه هذا المبدأ العظيم في الإسلام   بتصادم مع تلك الأهداف والقوانين الوضعية في معظم الدول العربية  التي لا تسمح  للمصارف إلا بالتمويل دون الاستثمار المباشر ,وهذا يجعل  الحاجة ملحة  لوضع التوازن  الذي يسمح للشركات بالعمل ضمن إطار القوانين المرعية الإجراء, والأحكام الشرعية الإسلامية وبما يخدم أهداف وتطلعات  المستثمرين الأفراد والمجتمع , بوضع تنظيمات وأدوات استثمارية أهدافها الأحكام الشرعية  الإسلامية في تطبيقاتهم, .وهذا يوضح مناشدتي لدارسي هذا العلم من الجنسين  من النساء ومن الرجال التي منحت لهم الفرصة  لدراسته وتنمية مهاراتهم, لخدمة مجتمعاتهم, من , منطلق قناعاتهم العقائدية المنظمة لمجتمعاتهم ..
وفي الختام  أقدم شكري لمن جعلتني أخوض بهذا العلم وابدي رأيي البسيط مستعين  بخبرات من سبقوني .
شكرا عزيزتي جواهر@ ضرماء(.بن حسين التمتام  )


Finance companies, the financial community to adopt it or destroy the community

الجزء الثاني- Part I

The reason why this important study, application and prove this approach does not require to prove a great effort but to work it requires a super voltage to reach the desired goals in this world and the Hereafter.. Is the recent changes in the economies of Islamic countries in particular. Because of the desire depending on the market system and the trend towards privatization, and globalization , and liberal financial, on the other hand the emergence of the so-called Islamic awakening in the Islamic countries and this gave a strong impetus to the request of the legitimate Islamic investment. This phenomenon is in a beautiful and wonderful is the return of Islamic civilization in the sense that we have mentioned previously in the words of al-Ghazali. But did not apply this system, but was taken by the slogans of a fund management companies, finance companies, finance, either as individual companies or undeclared, or private partnerships. , Cod, and accompanied this growth planning unconscious, and the absence of social responsibility, and lack of vision of the future in the political and economic governance, and here we must not wonder that these companies were contrary to its principles of Islamic Sharia, and even man-made laws responsive to these actions.,
Now that I explained the idea for funding and financial investments and their impact on the economy. Let me explain it Achtsr the difference between the Islamic system and the system of laws. The first project and other interest-based.
1 - Islamic economics in funding in the financial representative of the Islamic banks, the main mission, not only funding, but exceed it is to develop and achieve its economic growth. This requires achieving direct investment and long-term

2 - Section II we described Baraboa: and representative of the commercial banks usury is always seeking to restore his capital with interest, and without any interest in the outcome of your investment for that money, or that the borrower of the financial companies or commercial banks and be Nhoehma. It must be pay the money with interest without consideration. Did this financial funding for the project profit or loss. and this is what he calls the Islamic law (Lord).
+ Dear Let me here to talk about these Alvrgin In all,
If companies and worked in the field of investment channels financial funding, was able to run these funds in the economic projects thank them by society. And Islamic financial institutions are far from attacking biased people attribute not keep up with the Islamic regime in financing economic growth and financial development. This harms no doubt Islam, and alienate people from it, and helps to impede the application of the real principles.
There is no doubt by the container investment optimal for the employment of money lies in the Islamic banks that invest in productive projects directly. This contradicts the idea of ​​banks usury that rely extensively in revenue through the funding of projects without having any percentage of ownership therein, or carry investment risk, and here Nchaet claim that Islamic banks are the first line of defense in the face of globalization, with its emphasis on domestic investment and direct dependence on the principle of financial engineering for the development of financial instruments compatible Islamic economic investments in all aspects of development.
__ And printing must face this great principle in Islam clash with those objectives and man-made laws in most Arab countries that do not allow banks to only funding without direct investment, and this makes an urgent need to develop a balance that allows companies to work within the framework of applicable laws, and legal rulings of Islamic and including serve the objectives and aspirations of individual investors and the community, to develop regulations and investment tools objectives provisions Islamic legitimacy in their applications,.. This explains my appeal to students of this science of the gender of women and men that gave them the opportunity to study and develop their skills, to serve their communities, who, out of their convictions ideological organization of their societies. .
In conclusion, I thank those who made me go into this science and the eternal simple Mstaan ​​my experience of my predecessors.
Thank you dear Jewels
Jawaher @ Dharme (. Altmtam Bin Hussein

ليست هناك تعليقات: