الجمعة، 24 يناير 2014

يامعدي.. محمد ابن الذيب .وكرامة الانسان Maadi .. Mohamed Ibn alDeeb. And human dignity



يامعدي.. محمد ابن الذيب .وكرامة الانسان

 Maadi .. Mohamed Ibn alDeeb. And human dignity

قال الله تعالى ( ولقد كرمنا بني آدم وحملناهم في البر والبحر ورزقناهم من الطيبات وفضلناهم على كثير ممن خلقنا تفضيلا) .
يامعدي كلمات محمد بن الذيب ..وكرامة الانسان ..ووصف بن حسين التمتام

قرائي الأعزاء اليوم في مدونتكم هنا مدينتي ضرماء ..نتناول قصيدة لشاعر محمد بن الذيب ..الذي تغضب كلماته الكثير من أصحاب المقامات الرفيعة.. رغم ما يمتلكونه من حكمه وسياسة  لها واقعها وتأثيرها ..إلا أن كلماته تحرك  أشاء كثيرة في دواخلهم .. ودواخل العديد من  المقاومين  لبقائهم ..بدون ذل وقهر ..أناس لا يخافون قول الحق أو التعبير عن ما يرفضونه ..وهم كثر وهم بفضلهم الذي منحهم الله  غيرو الكثير من الأخطاء ورفعوا الكثير من الظلم .. وان كان هناك بعضهم لقي حتفه لصدقة أو لدى  أناس لم يستثمرون النصح و لم  تكن حكمتهم مسار فهمهم .لذا كتبت مدونتي هذه .التي  تعبر عن مبدأ الكرامة للإنسان  والفرق بين البشر في مقاييس الحياة.
المفدي عن بني عمه بروحه ما يلامي .. لبغا عن روحه  ياعذاله يفدي .
يا زماني لا نويت تخفي لياليك عظامي..ثم يجي من بعد جيلي جيل عصرن مستجدي.
عندما يكون الحرف يوافق خلجات الروح أو يبحر بها في بحور التأمل ..في الشموخ والعزة للإنسان ..خلقنا الله     بهامات  لا تنظر إلي الأسفل لمخلوق خلقه الله .  هامات لا تنزل ونظرات لا تخاف إلا وهي بين يدي الله .. لذالك كرم الله الإنسان لأنه خلقة  بهذه الصفة  ..ونفوس لا تقبل غير ألعزه ..هنا فقط يكون الإنسان  على فطرته التي فطره الله عليها ..الله لم يخلق الإنسان للذل والبؤس ..بل عزيز النفس ..لذا تتعب نفوسنا  عندا إحساسها بأنها في ساحة الذل ..ومحمد بن الذيب ..وغيرة من الشعراء والأدباء والبسطاء الذين حملو كلمة الحق ولم يخفي لتعبيره  عن وجهت نظره ..عن جميع حالات الروح ..
أولائك أن صح لي تسميتهم عظماء بما فعلو سطروا ملاحم الرقي وعنوان الإنسان  الصادق .. الخوف من المخلوق هي صفه تتعارض مع  طبيعة الإنسان...المحب  للكل ..
لذي نجد من يخالفنا الرأي أو يوافقنا ..من يخالف  يطلب الطريقة في إتقان فن التعبير حتى لا يتأذى صاحب الحرف ..والأخر يوافق لان التعبير هو  طبيعة يتسم بها الإنسان الشجاع الواثق من  نفسه .وعلى الأخر ..أن يحسن تلقي الحرف والمعنى  ويحسن الاستماع.. ولو نلاحظ أن كلا الطرفين لم يعارض ..ذلك المبدأ ..ولكن الكل يريد طريقة للقول .. وهذا في مجمله تعبير لا يقدم عليه غير الإنسان ببساطته وروعة حكمته التي علمته الحياة من تجاربها  وتجاربه ..
دمتم بخير بن حسين التمتام 


 Dear readers today in your Blog here cities Dharme 

.. we take a poem by poet Mohammed bin Wolf .. whose words get angry a lot of dignitaries .. Although what reign of his rule and policy realities and impact .. However, many words move I want in Doakhlhm .. The insides of many resistance fighters for their survival .. without the yoke of oppression .. people who are not afraid to tell the truth or to express what reject .. and they are many and they thanks to them that God give them Gero a lot of mistakes and they raised a lot of injustice .. Though there are some of them died of charity or to the people who did not invest advice and wisdom not the path of understanding. So I wrote my blog this. Expressing the principle of human dignity and the difference between human beings in life standards.
Beloved uncle of the children of his spirit what Elami .. For BGA from Aaamalh spirit redeem.
Hey Zamani not intended to hide Aalak my bones .. then Uige after my generation period Newbie.
When the character agrees Khaljat spirit or sailing in seas meditation .. in Shoumoukh and pride of man .. God created us Bhamat Do not look down to the creature created by God . Heads down and looks not only afraid is in the hands of God .. The piece of human generosity of God because he created in this capacity ... and souls do not accept is pride .. here only human being on his nature which breaks God .. God did not create human misery and humiliation .. but Aziz self .. So tired souls Anda sense of being in the yard humiliation .. Mohammed bin Wolf .. and jealous of poets , writers and ordinary who Hmilo the right word and did not hide for expressing and directed a look .. all cases of spirit ..
those ones that the true me nominated greats including Flo rangeepics of human progress and address of sincere .. Fear of the creature is described as incompatible with the nature of man ... loving each ..
The one who find it Akhalva opinion or accept .. violates the required way to master the art of expression so as not to hurt his character .. and the other agrees because the expression is the nature of characterizing the human courageous confident of himself. , And on the other .. that improves the receive character and meaning and improves listening. . If we note that both parties did not oppose .. that principle .. but everyone wants a way of saying .. This is a whole expression does not offer it is its simplicity and splendor of human wisdom , which taught him life experiences and experiences . You are fine Bin Hussein Altmtam

ليست هناك تعليقات: